donderdag 29 januari 2015

Tango Penelope

 
 
Gisteren nog eens bij ons mamaatje geweest.
Ze ziet er de laatste weken bijzonder goed uit,
ze eet weer normaal,
piekert minder,
en heeft opnieuw zin in het leven,
op haar vraag zijn we zelfs aan het knutselen gegaan.
 
In het naar huis rijden, kon ik het niet laten,
ik kwam voorbij de kringwinkel van Tessenderlo,
en het was tien minuten voor sluitingstijd,
dus ik suste mezelf met het feit dat ik op die tijd toch
niet veel zou kopen.
 
Stond daar toch wel een prachtige, geborduurde, Spaanse madam, zeker.
En vlak ernaast,
als door het toeval erbij gezet,
een stoel waarvan het zitvlak 2 vingers smaller is dan het schilderij,
de danseres wordt dus op de stoel genageld.
Maar eerst krijgt de stoel nog een kleurtje dat bij
de kleuren van de madam past,
voorlopig zie ik hem in het blauw van het huis op de achtergrond
(maar ik verander nog 1000 keer van gedacht,
dus ga daar maar niet te erg van uit)
 
 
 
 

 
 Bij het demonteren van het borduurwerk,
zag ik dit op de achterkant staan.
Ik ben telkens weer aangedaan
door aandoenlijke inscripties op andermans kunstwerken.
 
Zou Erik Janssens het schilderij hebben geborduurd op 15 januari 1978?
(In dat geval wil ik hem absoluut leren kennen)
 
Of heeft hij alleen maar het timmerwerk ertegenaan geklopt?
(voor zijn moeder,
of voor zijn zus?)
 
Iemand in de geburen van Tessenderlo:
wie kent er een Erik Janssens die in '78 borduurde?
Zeg dan maar tegen hem dat er super goed voor zijn kunstwerk wordt gezorgd:
ik heb misschien de nageltjes er een beetje ruw uitgetrokken
(waarom waren er dat zo oneindig veel, Erik?)
maar daarna heeft het een lekker bad gekregen
(wat kwam daar veel stof van af, zeg!)
en schitteren de kleuren weer net zoals bijna 40 jaar geleden.
Nog ontdekt bij het wassen;
de borduurtekening heet blijkbaar:
T A N G O   P E N E L O P E
 
zou Penelope,
de naam van de tango
(mmm, onwaarschijnlijk)
of de naam van de Spaanse zijn?
(nog onwaarschijnlijker)
En heeft Erik Janssens zich ook die vraag gesteld toen
hij het borduurwerk aan het inkaderen was?
 
En bovenal wat zou Erik Janssens zeggen,
als hij deze blogpost zou lezen?
 
Zelfs al wordt mijn zitvlakgeborduurde en geverfde stoel
helemaal niets,
dan nog,
heb ik mijn geld al terugverdiend van
alle verhalen die er ondertussen doorheen mijn hoofd gingen
 

  
Deze dagen zijn de mooiste dagen van het jaar qua licht.
De zon zit precies goed in de namiddag
en geeft alles een gouden glans:
 
 
 
 
Ooooh!
En dan vergeet ik nog het prachtige Japanse stofje van Marloes
door de postbode netjes in de bus gedeponeerd.
Het muntig-pistacherig groene matcht wonderwel bij de Japanse landschappen.
Dikke , dikke dankjewel Marlies,
ga nog maar heel veel wandelen met Grace
(dan kom je voorbij de brievenbus en denk je aan mij!
 
Ik weet ondertussen wat de Japanse lapjes gaan worden,
ik heb de buurman aan het timmeren gezet
en eenmaal de buurman aan het timmeren,
is er geen weg terug..
 
(voorlopig nog een verrassing)
 
 
    Vandaag gedichtendag.
Ook op school hangt er heel wat poëzie.

Mijn favoriet van vandaag is
Rien Vroegindewey
(wat een mooie naam, eh?)
 
"Poëzie is voor mij het verhaal
Dat men mij vroeger vertelde
Van een man die op zijn zolder
Een vliegtuig van beton gebouwd had
En trots tegen iedereen zei
Dat het wel kon vliegen
Maar niet door het dakraam kon"
 
 
(bron: Een vliegtuig van beton/De Bezige Bij)
 
 
 

                                             


 Hiermee begon ik vandaag mijn les:

 

34 opmerkingen:

  1. Zo snel al daar ,mijn gevoel kwam ook meteen op deze lapjes dus dat was een goede greep moest er even naar zoeken maar zo zie je maar kan je een ander weer blij maken ,word nu wel erg nieuwsgierig naar het eindresultaat ,en wat heb jij weer een fantastisch borduurwerk gescoort zeg ,die erik zal blij zijn als hij het hoorde .
    Lieve gr marloes en een lik van Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo zit ik nu, dus al een tijdje op afbeeldingen te Googlen, Eric Janssens.
    Je steekt mij aan met je fantasie :-)
    Ik zie er maar 1 'leukie' tussen staan.

    De Spaanse dame is prachtig, hoe toevallig dat er een precies bruikbare stoel naast staat.
    Marloes is een schat, dat ze de stof opstuurde.
    Nu nog TIJD!





    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha die Erik..... Moest eens weten! Heb je hem al via facebook gezocht? Kun je hem uitnodigen voor een kopje thee en mag ie op zijn eigen werkje gaan zitten :) haha! Fijn dat het met je mams zo goed gaat, ze straalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Spaanse señora is dus 37 jaar oud of ouder, een leuke 'last minute" aankoop.
    Mooi stofje heb je ontvangen.
    En je mama ziet er heel goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wahh wat een gave vondst en dat in zo'n korte tijd en dan zoveel vragen. Ik ben benieuwd of je nog iets van Erik gaat vernemen en supermooi, het stofje van Marloes, dat beloofd wat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben benieuwd wat er getimmerd wordt!
    Heerlijk om je moeder zo te zien stralen, net als het gouden licht dat je gevangen hebt.
    Olé! :-)))
    Oh ja... 'Een vliegtuig van beton'.... Heerlijk! Dankjewel voor het delen
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Brigitte, ik hou zo van je gedachtegang over de oorsprong van de danseres. :-)
    Het heeft inderdaad iets speciaals als je zo'n persoonlijke boodschap vindt op de achtergrond.
    Zo blij om te lezen dat het met je mama zo goed gaat, ze ziet er ook heel goed uit op de foto.
    Als je deze twee pareltjes op tien minuten kon kopen, dan was het gewoon je lot, dat valt niet te ontkennen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Brigitte wat leuk dat je mijn blog gevonden heb. Ga jouw blog op mijn gemak doorkijken. Vlgs. Mij ben je ook lekker creatief. Ik ga je zeker volgen.

    Groetjes
    Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijk blogje is dit weer.
    Met je stralende moeder op de eerste foto.
    En wat zal dat een mooie stoel worden.
    Zeker weten.

    Je foto's zijn weer prachtig.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een gelukkige mama in een al even gezellig huis als dat van de dochter... "Penelope en Tango" brengen me alleen maar bij Penelope Cruz... die zal het in die tijd nog niet geweest zijn... de stoel is pure nostalgie uit mijn kindertijd... ben benieuwd hoe hij gaat worden ... leuk wel voor Penelope... boem telkens een andere kont op haar gezicht...(proest)
    Erik Janssens op Facebook? Niet gevonden... ja wel den burgemeester van St.Katelijne Waver... die heet ook zo maar ik zie die geen Penelope inkaderen...
    Heb je nu al een kussen gemaakt met de chinese of is dat even foefelare trucare voor de mooie zonfoto?
    Marloes is een schat... mooi hoor die stofjes...
    Poëzie... misschien ben ik daar wel veels te nuchter voor... juf? Wat bedoelt mevrouw Moors met die pijlen... daar ben ik dan net weer niet genoeg "inlevend" voor...
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat van die pijlen heeft een clevere studente (bedankt Jessica) voor mij geïnterpreteerd. als je in een bootje vaart, stel bijvoorbeeld in Brugge, dan passeren er heel veel huizen (rood) en bomen (groen). Ze weerspiegelen allebei in het water en als je snel van de weerspiegeling naar het echte werk kijkt, dan lijken het omhoogschietende pijlen.
      Ben benieuwd wat de dichteres van deze interpretatie zou vinden!

      Verwijderen
    2. Antwoord 2: de madam op het kussen in de woonkamer is een foefelare trucare voor een mooie foto :). Ze komt binnenkort op buurmans timmerwerk.

      Verwijderen
    3. Antwoord 3: stel je voor dat de burgemeester van St Katelijne Waver mijn borduurwerk heeft gemaakt.
      Dat haalt volgens mij de kranten!

      Verwijderen
    4. Awel zie daar ben ik nu slecht in! In iets iets gaan zoeken dat er volgens mij niet is.... Voor mij ligt dat antwoord veel te ver weg... als ik ooit nog eens in Brugge op de reien vaar ga ik me dit gedicht in ieder geval herinneren en dan ga ik vast controleren of Jessica gelijk heeft... voor mij is zij nu al geslaagd! Toch?
      Jouw stoel stond ook in de kringloop bij ons.... twee stuks ... ik dacht nog...ooh mooi maar je wil niet weten wat ze bij ons voor die stoel vroegen! Dus maar bravekes laten staan!...:-(

      Verwijderen
    5. Wat vragen ze bij jullie voor zo'n stoel? Nu maak je me nieuwsgierig.

      Verwijderen
  11. Wat een gezellig, creatief en warm bericht weer !
    Mooie kleuren en fijne gedichten en nog een stralende mams ook :-)
    Fijn weekend alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een geluk! Een stoel en een borduurwerk. Ik ben zo benieuwd hoe het gaat worden. Jou kennende vast kleurig en mooi. Blij dat het met je mama goed gaat! Heerlijke zonnige foto's ook weer. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vermits het borduurwerk nu al uitbundige kleuren heeft, kan het alleen maar vrolijk worden.
      Daarstraks vroeg ik me zelfs af of ik de stoel niet beter zwart zou lakken als contrast met de rest.

      Verwijderen
  13. Vóór u Brigitte en uw mama, een citaat! C.G. JUNG zei:
    "Iedere moeder draagt haar dochter in zich
    en iedere dochter haar moeder,
    en iedere moeder reikt terug naar haar moeder
    en reikt verder naar haar dochter."
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Erik Janssens gaat je vast heel dankbaar zijn als hij ziet met hoeveel liefde je deze Spaanse madam onder handen neemt! En ooh die stoel, ik ben ook op zoek naar stoelen, wil graag een hele tafel rond met elk een ander kleurtje ... Superfijn van Marloes! En ik ben blij dat je mama er zo goed uit ziet en de zin in het leven heeft teruggekregen ... samen knutselen met de dochter, tof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons staan er rondom de eetkamertafel allemaal verschillende kleuren stoelen, bijna allemaal met een ander kleur stofje erop. Ze veranderen de hele tijd. Als er weer eens eentje te veel vlekken heeft (die dekselse katten) komt er gewoon een andere stof op. (dat is het voordeel van ze nooit allemaal tegelijk te moeten overtrekken, ik doe gewoon diegene die het het ergst nodig heeft)

      Verwijderen
  15. Mooie vondst en het verhaal erbij....heerlijk je zo te kunnen afvragen waar vandaan wie het maakte enz. Ook ik doe dat graag. Het gedicht van Rien is erg grappig;)
    Groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn lievelingsgedicht voor toch al wel een jaar of 25 ondertussen : Was es ist van Erich Fried, vertaald door Campert.
    Erik Janssens is een vrij veel voorkomende naam, dus als ik er nu ooit nog eens ergens ene ontmoet, ga ik me afvragen of hij de borduurman met voorkeur voor vurige Spaanse danseressen is....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net opgezocht, het zou ZO van de man van Kris kunnen komen want die zegt ook altijd dat het is wat het is:

      Het is wat het is

      Het is onzin
      zegt het verstand
      Het is wat het is
      zegt de liefde

      Het is ongeluk
      zegt de berekening
      Het is alleen maar verdriet
      zegt de angst
      Het is uitzichtloos
      zegt het inzicht
      Het is wat het is
      zegt de liefde

      Het is belachelijk
      zegt de trots
      Het is lichtzinnigheid
      zegt de voorzichtigheid
      Het is onmogelijk
      zegt de ervaring
      Het is wat het is
      zegt de liefde

      Erich Fried
      Vertaling: Remco Campert

      Verwijderen
    2. schoon toch he, poëtisch en nuchter tegelijkertijd, dat past bij mij !
      De man van Kris spreekt dus altijd over liefde ! ;-)

      Verwijderen
  17. Heeeee de zus van die spaanse madam heb ik ooit in Diest in de kringloop gevonden !!! Identiek dezelfde, maar haar huis is niet zo blauw. En ook identiek qua hoeveelheid nagelkes (de brico's van vroeger moeten toch gouden zaken gedaan hebben in de nagelverkoop), en qua hoeveelheid vuiligheid wat er vanaf komt met 't wassen... (Kan ook zijn dat die spaanse dames het niet zo nauw namen met hygiëne ?)

    Uw mama stráált - ik zag haar foto ook al op IG. Fijn dat het zo goed met haar gaat. Dat ze zelf wilde knutselen, da's een goed teken !

    A propos, den Erik al gevonden intussen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien heeft hij zijn te banale achternaam ondertussen aangepast en is het Erich Fried van het gedicht hierboven wel :)

      Verwijderen
  18. Oh wow wat een bjoetie heb je gevonden, ze is prachtig...en ik prachtig voor die stoel maar als een tas zou ze ook niet misstaan ;). En oh wie weet komt die Erik nog eens ooit op bezoek als die andere blogdames hem op deze blogpost gewezen hebben hihihi. En oh zo fijn dat mams weer goed is opgeknapt en het leven weer ziet zitten en samen met dochterlief knutselen is toch heerlijk. By the way de mijne woont al bijna een jaar niet meer thuis, dus is het extra genieten als we weer eens samen iets kunnen doen. Dikke knuffels! Ennuh die roze is ook een Tante Betsy ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat fijn te lezen dat het weer goed gaat met je mama! En wat een vondst, die Penelope. Ben inderdaad erg benieuwd wat de maker (Erik?) van het resultaat gaat vinden. Het eindresultaat zal in ieder geval een mooi plaatsje krijgen in je schitterende woonkamer!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldige Els! En succes met het zoeken naar jouw Eric, zou zo tof zijn als je hem vindt!!!
    En je mama ziet er inderdaad stralend uit, fijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...