dinsdag 25 juni 2013

Zomerquilt en koekskeskoek

 
De creativiteit spatte gisteren van de keukentafel: de stoffen lieten zich gewillig scheuren en knnippen  voor zowel een zomerquilt (lekker vrolijke kleuren) als mijn  voor de  gehaakte tas ( concept tas zie  vorige blogpost)
 
Yesterday I selected fabrics for a summer quilt (nice sunny colours) and I also tore some apart for my crocheted bag (see previous blogpost)
 
 
De kleine lapjes komen uit een stalenboek van kinderkamergordijnenstoffen, ooit op een rommelmarkt gekocht voor een appel en een ei.
Ze zijn allemaal kant-en-klaar op 25cm x25cm.
Doorgaans knip ik de lapjes van een quilt niet groter dan 15 x 15cm
(zoveel te kleiner, zoveel te schattiger);
Eerst heb ik overwogen van alle lapjes in vier te knippen (zodat ik allemaal 12,5-kes kreeg) maar vermits deze dagen mijn geduld (nog) minder is, heb ik die idee wijselijk laten varen.
 
The squares of fabric are 25 cm and come from a book of patterns for children bedrooms curtains that was used in a shop and sold very cheaply because it was last season's.
Since a quilt becomes more beautiful when the squares are small, I first wanted to cut each square in four parts, but then again my patience is gone thes days, so I decided to keep them as they are.
 

Ook een heel tafellaken van de kringloop  is verknipt voor de quilt, pas na een poos merkte ik het label op het tafellaken: "Irish linen".
Dat klinkt goed.
 Even spijt van mijn kniplust :(
maar daarna de  berg tafellakens (de linnenkast puilt uit)
in gedachten en geweten gesust. 
 
 
Only after I had cut a watergreen tablecloth of the thrift store into squares, I noticed the "Irish linen" mark. Looks special.Too bad, too late.
It is not as if I haven't enough tablecloths,
they tumble out of the linen cupboard each time I open it.
 


En omdat vandaag de dochter 14 dagen thuiskomt van Hamburg op ziekenbezoek ('t schijnt dat ze gaat koken voor mij!! Haha! Nooit eerder vertoond in huize Dachshund, wel spannend!)
maakte ik gisterenavond een petit-beurre-koek (bestaat dit in Nederland ook? Ik geloof  dat het typisch Belgisch gebak is)
 Helaas lust  de echtgenoot ook extreem graag deze "koekskeskoek" en gisterenavond heeft hij hem blijkbaar ontdekt(achteraan weggestopt in de koelkast) , er is bijgevolg al een flinke hap verdwenen.
 
Since our daughter is coming home from Hamburg  this evening, I made her petit-beurre-koek ( a typical Belgian pastry). Unfortunately my husband is also rather fond of it, and he already found it yesterday evening.
My daughter has announced that since her visit home is actually a "sick call", she'll cook for me the next few days (never has done that before, I'm amazed and curious and a little bit sceptical...:)
 



 
Bij familiegezelligheid horen versgeplukte bloemen en versgestreken tafellakens.
Zo dadelijk nog wat leeuwenbekjes plukken, ze staan heel weeldering in de voortuin.
 
No family cosiness without fresh flowers and fresly ironed tablecloths.


14 opmerkingen:

  1. Mooie stofjes heerlijke vrolijke stofjes :):) En je foto's zijn weer prachtig! Koektaart ziet er lekker uit, ik ken het niet. Vandaag doe ik iets op de post voor je (had ik al een poos geleden beloofd) maar nu is het echt zover :):) X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoveel te langer je op iets moet wachten,zoveel te begeerlijker het wordt.

      Spannend.

      Verwijderen
  2. Heerlijke foto's, heerlijke kleuren, en heerlijk gebak! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi!
    Ik heb je genomineerd voor de Liebster-award. Als je interesse hebt, kun je even kijken op www.mariannehaakt.blogspot.nl.
    Groetjes, Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief van je, ik neem zo meteen even een kijkje...

      Verwijderen
  4. Heerlijke stofjes en d koek...nooit van gehoord, het framboosje ernaast is erg schattig
    X Es
    ps grappig allebei hetzelfde tafeltje....ik hoop oeranje tegeltjes te kunnen scoren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gezellige post,schitterend de lapjes die je gebruikt,haha mijn man is ook zo met lekkers en je bloemetjes zijn weer zo mooi,fijne avond,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke stofjes, daar word je vrolijk van. De taart ken ik niet maar ziet er verrukkelijk uit. Krijg er trek van. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou die quilt dat beloofd wat,heerlijk om creatief bezig te zijn,ik zou dat wel 24 uur per dag willen!ha,ha....en ehhh die taart dat ziet er heerlijk uit dus ik zou zeggen BLOGGEN dat recept,ik wil die Belgische koekskeskoek hier ook wel eens een keer op tafel zetten!;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Ja, momenteel met mijn ziekenverlof heb ik uren per dag genoeg. Geen enkele verplichting, dus ik kan letterlijk doen waarin ik zin heb. Vandaar al dat gehandwerk. Ik heb me nog geen minuut verveeld. Hele maanden kan ik zo nog doorgaan.

      Petit Beurre taart is het allergemakkelijkste recept ter wereld maar wel superlekker. In de koelkast blijft het een aantal dagen goed, het wordt zelfs lekkerder vanaf dag 2. Je mag het zeker niet meteen na het maken opeten, het moet zeker een halve dag staan.
      Je vindt het hier:
      - http://koken.vtm.be/recept/petit-beurre-taart-0
      - http://nl.wikihow.com/een-petit-beurre-taart-maken

      Belangrijk: koekjes slechts heel even in de koffie dippen, ze mogen absoluut niet plat worden.Verder doe ik altijd mijn eigen signature in de taart door amaretto bij de koffie te doen. Dan smaaktt de taart lekkerder. En ook : twee extra zakjes vanillesuiker erbij.
      En wat ik ook buiten het recept doe: in elke laag wat zwarte chocolade raspen.
      En als je de koek binnen de twee dagen opeet, is het ook heel lekker om in elke laag wat blauwe bessen in snippertjes tussenin te stoppen (maar dan kan de taart niet lang staan want die worden plat natuurlijk)

      Verwijderen
  8. Wat een vrolijke kleuren! Ik kan daar zo blij van worden. Het gebak ziet er ook goed uit, hmmm lekker. dat kennen wij hier inderdaad niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat heb je weer leuk geschreven even een paar blog bij gelezen ,zorg maar goed voor die rug van je en wat maak je toch een schitterende dingen , en die taart ...mmmmmmmmm om in te bijten lieve gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zoals altijd ziet het er allemaal weer veelbelovend uit, de kleuren zijn geweldig !
    en maar goed dat die taart niet hier staat hahaha gewoon TE lekker

    liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vrolijk he, al die lapjes zo bij elkaar ! Ik word trouwens helemaal vrolijk van je blog en die prachtige foto's !!
    Tof dat je die taart 'koekskeskoek' noemt, die naam had ik nog niet gehoord. Die crème-au-beurretaart is hier trouwens de specialiteit van mijn man (die het recept overerfde van zijn grootmoeder) De variatie met de chocoladesnippers en de blauwe bessen vind ik ook wel gaaf, ik zal het hier eens melden. Zelf doet hij er soms een smaakje in zoals amaretto. Ook heel lekker !

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...