woensdag 24 juli 2013

Tutorial: plasticreepjes knippen en haken

Op vraag van Angeline een kleine uitleg bij plastic haakwerk.
Een 'tutorial' dus.
Dat klinkt serieus
en dat terwijl ik in schoolvakantie zit.
 
As asked by Angeline,
a short tutorial
on plastic crochet work.
 
 
Alles hangt af van het plastic soort.
Het wat hardere soort,
zoals deze San P. hieronder,
knipt best gewoon enkel,
dat kan in het rond (zoals op de foto)
maar ook in het vierkant of rechthoekig.
 
All depends upon the quality of the plastic,
the hard kind
is not double cut.
Just follow the pattern of the design,
that can be round,
or rectangular
or whatever.

 

 
Indrukwekkend hoe sommige reclameletters
 nog zichtbaar blijven na geknipt en gehaakt te zijn


Quite impressive, even after cutting and crocheting, some of the letters are still visible.



Plastic van het zachtere soort is een tweede optie.
Het verwondert me telkens weer opnieuw,
hoe onvriendelijk de Nederlandstalige zakken vragen om
reclyclage
 in vergelijking met de Engelse:
 
A second (and nicer) solution is reusing the soft plastic.
I'm always quite amazed when I'm in the UK where the language on the bags is so friendly,
as I'm used to the harsh Dutch language in Belgium



 
Hieronder de zachte vuilniszakken van de WIBRA.
Ze bestaan in het rozeroos, lavendelpaars en oceaanblauw
en ruiken navenant
(zij het dat de lavendelige ietwat naar toiletverfrisser ruiken, mmmmmmm!!   :D)
 
Ze knippen en haken perfect.
 
 
1. knip repen terwijl de zak nog op de rol zit.
De plastic is dan dubbel in het midden van de reep en vierdubbel op de zijkanten.
Let op dat je de zijkanten niet doorknipt want dan heb je geen lusjes meer.
Ik knip de reepjes ongeveer een wijsvinger dik
(MIJN  wijsvingerdikte   :) )
 2. Trek de dubbele repen open op normale zakgrootte (i.p.v. de  rolbreedte
zoals hierboven) alle plastic is nu gewoon dubbel,
      en knoop twee lussen in elkaar.
Achteraf haak je ook gewoon de dubbele plastic samen zoals in foto 4 hierboven.

3. Op die manier heb je een klein knoopje, maar geen afgeknipte uiteindjes die je daarna weer moet instoppen of die hangen te bungelen. (die heb je wel in de methode van de harde plastic)
 
 
 

9 opmerkingen:

  1. Ohhh Brigitte thanXxxx ik ga er zeker een keer gebruik van maken van jou uitgebreide tutorial! :-)...ik durf het haast niet te vragen,maar kwijl nog stilletjes mijn toetsenbord onder bij het zien van jou koekskeskoek,zou je daar ook een keer het recept van willen mailen of plaatsen(heb nu n.l vakantie) en ja wat lekkers bakken ben ik ook wel voor in nu ik wat meer tijd heb ;-)


    lieve groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. My pleasure.

      Wat de koekskeskoek betreft. Op jouw vraag van toen heb ik meteen al een aantal links gesuggereerd en wat extra uitleg erbij gezet. Alles staat op de blogpost van 25/06: zomerquilt en koekskeskoek.

      Verwijderen
    2. Ohhh dan heb ik dat vanwege alle vakantie perikelen totaal over het hoofd gezien en jammer genoeg krijg ik nooit een mailtje van een antwoord van jou op een door mij geplaatst berichtje op je blog...ik kwam al lekkerbekkend gewoon eens even uit nieuwsgierigheid kijken,ha,ha!ThanXxx Brigitte!

      Verwijderen
  2. Say please....
    Je hebt helemaal gelijk.

    Ooit een Engels vriendje gehad...
    O (zucht) wat klonken die lieve woordjes en complimenten lekker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke methode om met plastic te haken.
    Ik vind het hart ook heel leuk.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oorspronkelijk was het gewoon een driehoek.

      Maar nu je het zegt, er ziet inderdaad een roze hart in.
      Ongewild.
      Maar eigenlijk wel heel leuk.

      Verwijderen
  4. Ik vind zelf deze manier (zie linkjes onderaan) wel een leuke voor het knippen van plastic. Je hebt dan ook geen echt knoopjes in je werk. Groetjes!
    Hier in een fotoblog uitgelegd hoe je moet knippen:
    http://cleolidewij.wordpress.com/2009/11/07/hoe-knip-je-een-plastic-zak-hoe-maak-je-plarn/

    En hier een filmpje van dezelfde manier:
    http://www.youtube.com/watch?v=BnbQCc0R-Ao

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb zonet even gekeken, dat ziet er inderdaad heel erg makkelijk uit op de fotoblog.
      Ik probeer het bij het volgende knipwerk.

      Merci, Lizettte!

      Verwijderen
    2. Wederom graag gedaan! En mocht je mijn haakwerkjes willen zien: ik heb geen blog, maar je kunt me wel volgen op google+ :)

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...